Błędy kończące egzamin na prawo jazdy

Egzamin na prawo jazdy jest bardzo często pierwszym poważnym egzaminem w życiu. Dla większości zdających wiąże się z bardzo dużym stresem, dodatkowo spowodowanym faktem, że egzamin zdawany jest przed zupełnie obcymi osobami (czyli inaczej niż w szkole czy na studiach). Bardzo często uczestniczymy z naszymi kursantami w egzaminach, widzimy więc jak ogromny stres im towarzyszy, a emocje niekiedy sięgają zenitu - zwłaszcza przed samym wejściem do samochodu egzaminacyjnego.

Im większą będziesz mieć wiedzę na temat tego, jak przebiega egzamin, jakie są poszczególne etapy oraz na co zwracają uwagę egzaminatorzy, tym spokojniejszy będziesz podczas samego egzaminu i zakończysz go z pozytywnym wynikiem. Często bowiem właśnie ten nadmierny stres jest odpowiedzialny za popełnione błędy, a nie nasza niewiedza czy nieumiejętność poruszania się samochodem w ruchu miejskim. W tym artykule postaramy się Wam przybliżyć wszystkie aspekty, na które powinniśmy zwracać uwagę podczas egzaminu na prawo jazdy oraz wskazać, jakie błędy kończą egzamin w trybie natychmiastowym.

Przygotowanie do jazdy oraz plac manewrowy – na co musimy zwrócić uwagę?

Egzamin praktyczny składa się z trzech części. Pierwsza to wskazanie wylosowanych wcześniej świateł oraz wykonanie jednej czynności kontrolno-obsługowej. Drugim etapem jest jazda wzdłuż pasa ruchu do przodu i do tyłu oraz jazda na wzniesieniu, a ostatni to jazda po mieście.

Pierwsza część jest łatwa i zwykle nie stanowi większego problemu, jednak niektórych zdających stres wręcz paraliżuje i elementy, które były wcześniej doskonale znane nagle okazują się nie do pokazania. Przede wszystkim powinniśmy podejść do egzaminu bardzo spokojnie. Pamiętajmy, że na nim świat się nie kończy i jeśli nawet za pierwszym razem popełnimy błąd, zdamy przy kolejnym podejściu. Im spokojniej do egzaminu podejdziemy, tym większą będziemy mieć szansę na otrzymanie pozytywnego wyniku.

Błędy kończące egzamin na pierwszym etapie to:

  •   Niezapięcie pasów bezpieczeństwa
  •   Nieodpowiednie pokazanie wylosowanych świateł oraz czynności kontrolno-obsługowej

Co może Ci pomóc ograniczyć stres podczas pierwszego etapu?

Przed egzaminem warto przećwiczyć sobie w domu (np. na YouTube) wszystkie czynności kontrolno-obsługowe samochodu, których znajomość będzie od nas wymagana. Na pokazanie tych elementów oraz na przygotowanie się do jazdy przed tzw. „placykiem” mamy pięć minut. Gdy uda nam się zaliczyć pierwszą część, dostaniemy polecenie wykonania zadania „jazda po pasie ruchu do przodu i do tyłu”.

Jazda po rękawie podczas egzaminu na prawo jazdy

Jazda po „rękawie” również potrafi przysporzyć sporo problemów. Po pierwsze, mimo iż zdajemy egzamin na takim samym samochodzie, na jakim uczyliśmy się jeździć, każdy egzemplarz będzie inaczej złożony czyli inaczej może działać sprzęgło, lewarek od zmiany biegów, a nawet hamulec. Auto może być mniej lub bardziej zużyte. Reasumując – nie mamy możliwości „przećwiczenia” jazdy konkretnym autem. Postarajmy się wyczuć samochód podczas jazdy na placyk, tak aby na rękawie odpowiednio manewrować pedałami.

Podczas jazdy po rękawie nie wolno nam zatrzymać samochodu w innym miejscu niż do tego wyznaczone, a te znajdują się na początku i na końcu pasa ruchu (oznaczone kopertami). Jazda powinna być płynna oraz ze stałą prędkością. Nie ma sensu się spieszyć – zbyt szybka jazda niestety potrafi wygenerować sporo błędów.

Błędy kończące egzamin podczas jazdy po łuku to:

  •   przejechanie przez linię wyznaczającą pas ruchu
  •   dotknięcie pachołka

Pozostałe błędy nie kończą egzaminu, ale pamiętaj, że możesz popełnić tylko jeden błąd – masz tylko jedną szansę na powtórzenie tego zadania.

Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na następujące kwestie:

  •   na linię możemy najechać (nie jest to błąd kończący egzamin), jednak nie możemy jej przejechać. Jeśli najedziemy na linię, egzaminator poprosi nas o powtórzenie zadania.
  •   nie wolno nam dotknąć tyczki, ale również dotknięcie podstawy pachołka jest niedopuszczalne (pamiętaj, że podstawa pachołka stoi na linii krawędziowej).

Ruszanie na wzniesieniu czyli tzw. górka

Kiedy wykonamy poprawnie jazdę po łuku, kolejnym elementem będzie tzw. ruszanie z miejsca na wzniesieniu. Zadanie to wykonujemy na specjalnie przygotowanej górce. Kiedy na nią wjedziemy, egzaminator wskaże nam miejsce, w którym mamy się zatrzymać. Zaciągamy hamulec ręczny. Ćwiczenie będzie polegało na płynnym ruszeniu poprzez delikatne zwalnianie hamulca ręcznego, płynne puszczanie sprzęgła i płynne dodanie gazu.

Błędy kończące egzamin przy ruszaniu na wzniesieniu to:

  •   zgaśnięcie silnika
  •   stoczenie się auta o więcej niż 20 centymetrów

Błędy kończące egzamin podczas jazdy po mieście

Jazda po mieście to ostatni etap egzaminu na prawo jazdy. Standardowo etap ten trwa min. 40 minut. W wyjątkowych sytuacjach egzaminator może go zakończyć nawet po 25 minutach, jeżeli kandydat na kierowcę wykona w tym czasie wszystkie wymagane zadania. Musimy być jednak przygotowani na kilkadziesiąt minut jazdy w ruchu drogowym. Zadań do wykonania jest sporo (prawie 30). Lista błędów, które kończą egzamin w trybie natychmiastowym jest niestety długa. Głównie są to zachowania osoby egzaminowanej zagrażające bezpośrednio życiu i zdrowiu uczestników ruchu drogowego, a więc:

  •   niezastosowanie się do znaków zakazu oraz nakazu,
  •   wymuszenie pierwszeństwa przejazdu,
  •   spowodowanie kolizji drogowej,
  •   przekroczenie dopuszczalnej prędkości o ponad 20 kilometrów na godzinę,
  •   nieustąpienie pierwszeństwa pieszym lub rowerzystom.

Poniżej zamieszczamy tabelkę, w której zostały wyszczególnione wszystkie błędy kończące egzamin. Przeczytaj także -> Na co zwracać uwagę podczas egzaminu praktycznego na prawo jazdy?

Poza błędami kończącymi egzamin są także takie, które nie przerywają egzaminu, pamiętajmy jednak, że dany błąd możemy popełnić tylko raz. Dwukrotne popełnienie tego samego błędu także zakończy egzamin z wynikiem negatywnym.

Jednak nie taki diabeł straszny jak go malują:) Pamiętaj, że egzaminatorowi nie zależy na tym, aby wystawić Ci wynik negatywny. Podejdź do egzaminu w miarę możliwości spokojnie, a w przypadku zdenerwowania weź kilka głębokich oddechów, skup się i pokaż co potrafisz!

 

przeczytaj także:
2020-05-11
Zawracanie – gdzie i kiedy można wykonać ten manewr?
czytaj więcej
2019-01-07
Czy warto doskonalić technikę jazdy?
czytaj więcej
Zainteresowany kursem? Zostaw nam swoje dane, skontaktujemy się z Tobą!
PARTNERZY