Na co zwracać uwagę podczas egzaminu praktycznego na prawo jazdy?

Egzamin praktyczny na prawo jazdy to duże przeżycie i źródło stresu dla większości z nas. Dla niektórych to jeden z pierwszych poważniejszych egzaminów w życiu. Jak więc powinniśmy przygotować się do egzaminu na prawo jazdy i o czym musimy pamiętać, aby ograniczyć stres do minimum oraz zdać za pierwszym razem?

W tym artykule postaramy się Wam przybliżyć przebieg egzaminu oraz podpowiedzieć jakich błędów nie popełniać, aby zdać.

Egzamin w Polsce składa się z kilku etapów. Na każdym z nich kandydat jest sprawdzany w wielu sytuacjach,  poczynając od manewrów parkowania czy zawracania, przez koordynację wzrokową, po bezpieczną jazdę zgodną z przepisami ruchu drogowego.

Oprócz umiejętności praktycznych równie ważne jest opanowanie wiedzy teoretycznej, od której zależy nasze całościowe przygotowanie do egzaminu praktycznego na prawo jazdy. Dowiedz się → jak wygląda egzamin teoretyczny na prawo jazdy. Często kursanci uczą się testów na pamięć, byle zdać egzamin teoretyczny. Nie jest to jednak dobre podejście. Ucz się teorii tak, aby móc wykorzystać ją później na każdym etapie egzaminu praktycznego, a następnie jako kierowca, kiedy otrzymasz już wymarzony dokument – prawo jazdy.

Jak wygląda egzamin praktyczny na prawo jazdy?

ETAP 1 - Przygotowanie do jazdy

Zostaniesz wywołany i przydzielony do konkretnego pojazdu egzaminacyjnego. Na początku egzaminator sprawdzi Twoje dokumenty - dowód osobisty, kartę pobytu lub paszport – należy koniecznie mieć je przy sobie. Kiedy zostanie potwierdzona tożsamość, egzaminator rozpocznie egzamin praktyczny na prawo jazdy.

Pierwsze zadanie to sprawdzenie działania wcześniej wylosowanych świateł oraz wykonanie jednej czynności kontrolno-obsługowej. Będziesz musiał pokazać jak włączyć wylosowane światła, gdzie się znajdują oraz sprawdzić czy poprawnie działają (czy żarówka nie jest przepalona). Możesz wylosować światła drogowe, mijania, pozycyjne, kierunkowskazy, awaryjne, przeciwmgłowe tylne, hamowania STOP oraz biegu wstecznego. Następnie przejdziesz do wykonania wylosowanej czynności kontrolno-obsługowej. Do czynności kontrolno-obsługowych zaliczamy: sprawdzenie poziomu oleju silnikowego, wskazanie poziomu płynu chłodniczego, płynu hamulcowego, płynu do spryskiwaczy oraz sprawdzenie działania sygnału dźwiękowego. Kiedy poprawnie wykonasz to zadanie, przechodzisz doprzygotowania się do jazdy.

Pamiętaj o:

  • prawidłowym ustawieniu fotela (ustawiamy odpowiednią odległość i wysokość siedziska, oparcia oraz odpowiednią wysokość zagłówka)
  • ustawieniu lusterek
  • zapięciu pasów bezpieczeństwa (pas musi przylegać do ciała, nie być poskręcany, a górne mocowanie powinno mieć ustawioną odpowiednią wysokość)
  • sprawdzeniu czy wszystkie drzwi są zamknięte i nie pali się kontrolka ostrzegawcza

Jeżeli silnik nie był wcześniej uruchomiony, odpal samochód. Nie zapomnij o włączeniu odpowiednich świateł. Kiedy będziesz gotowy, daj egzaminatorowi znać, że jesteś odpowiednio przygotowany do wyjechania na placyk.

O czym często zapominają kandydaci na kierowców na tym etapie?

  • O włączeniu świateł mijania, kiedy warunki atmosferyczne wymagają ich użycia
  • O wyłączeniu świateł, które zostały włączone podczas wykonywania pierwszego zadania – ruszenie na światłach drogowych lub przeciwmgłowych jest traktowane jako błąd

ETAP 2 - Jazda po łuku

Po właściwym ustawieniu fotela, lusterek oraz zapięciu pasów bezpieczeństwa czeka Cię pierwsze zadanie do wykonania na placu manewrowym tzw. jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu. Egzaminacyjny pas ruchu składa się z dwóch pól zatrzymania (na początku oraz na końcu), odcinka prostego oraz łuku. Twoje zadanie to płynne, jednostajne przejechanie wyznaczonego fragmentu do przodu, zatrzymanie samochodu w wyznaczonym miejscu, po czym przejechanie tego samego fragmentu tyłem.

Błędy, które przerywają egzamin to przejechanie przez wyznaczoną linię oraz dotknięcie pachołka (nawet najechanie na podstawę pachołka). Natomiast najechanie na linię jest błędem, jednak nie przerywa egzaminu, możemy zadanie powtórzyć.

Pamiętaj!

  • nie może Ci zgasnąć samochód podczas jazdy po łuku
  • nie możesz się zatrzymać i ruszyć ponownie - musisz przejechać pas jednym ciągiem
  • jedź powoli, na pierwszym biegu - czas przejazdu nie jest ograniczony
  • jadąc do przodu nie zacznij skręcać na łuku za wcześnie, trzymaj się bliżej zewnętrznej krawędzi łuku
  • podczas jazdy do tyłu powinieneś trzymać się tym razem możliwie blisko wewnętrznej krawędzi łuku – unikniesz rozpoczęcia skrętu za późno i wyjechania przodem samochodu na zewnątrz łuku
  • zatrzymując się pamiętaj, że samochód w całości musi znaleźć się w polu zatrzymania – podjedź możliwie blisko końcowej linii – nie możesz jednak dotknąć pachołka zderzakiem!

ETAP 3 - Jazda na wzniesieniu

Kiedy wykonasz poprawnie pierwsze zadanie na placu manewrowym, przejdziesz do kolejnego, podczas którego musisz pokazać, że potrafisz ruszyć samochodem na wzniesieniu. Auto nie może Ci zgasnąć ani zjechać na więcej niż 20 centymetrów. Błędem będzie również ruszanie ze zbyt dużego gazu – co prawda ten błąd nie przerwie egzaminu, jednak dostaniesz polecenie, aby zadanie powtórzyć.

ETAP 4 - Jazda po mieście

Kiedy wykonasz już wszystkie zadania na placu manewrowym, czeka Cię jazda w warunkach miejskich. W tej części egzaminu egzaminator sprawdzi czy znasz przepisy drogowe, czy umiesz się do nich stosować oraz czy potrafisz sprawnie poruszać się samochodem. Do wykonania będziesz mieć szereg zadań takich jak m.in przejeżdżanie przez różnego rodzaju skrzyżowania, parkowanie czy zawracanie. Dodatkowo zostaniesz sprawdzona/y z jazdy ekonomicznej oraz właściwej techniki prowadzenia auta.

Podczas jazdy po mieście masz prawo popełnić drobne błędy, jednak dopuszczalny jest tylko jeden błąd z każdego rodzaju. Pamiętaj - dwukrotne popełnienie tego samego błędu kończy egzamin z wynikiem negatywnym. Istnieją także błędy, które  kończą egzamin w trybie natychmiastowym.

Najczęstsze z nich to: wymuszenie pierwszeństwa, niezastosowanie się do sygnalizatorów czy znaków określających pierwszeństwo przejazdu, niezatrzymanie się na znaku STOP czy przekroczenie linii ciągłej. Pełna lista błędów dyskwalifikujących w tabeli pod artykułem.

Często popełniane błędy podczas egzaminu na prawo jazdy:  

SYTUACJA 1

Jedzie przed Tobą rowerzysta, a pasy ruchu oddzielone są podwójną linią ciągłą. Decydujesz się wyprzedzić rowerzystę, zachowując od niego bezpieczny odstęp, który wynosi co najmniej jeden metr. W ten sposób przekraczasz jednak linię podwójną ciągłą – a to oznacza natychmiastowe przerwanie egzaminu. Wyprzedzasz rowerzystę nie najeżdżając na linię ciągłą, jednak nie zachowujesz bezpiecznego odstępu podczas manewru wyprzedzania. I znów błąd. Często popełniany podczas egzaminu na prawo jazdy.  Co powinieneś w takiej sytuacji zrobić?  Jechać za rowerzystą tak długo, aż będziesz miał możliwość spełnienia wszystkich warunków prawidłowego wyprzedzania. Niestety, wiele osób w opisanej sytuacji decyduje się na wyprzedzenie, mimo braku możliwości wykonania manewru bez złamania przepisów. Zawsze pamiętaj o zachowaniu bezpiecznego odstępu przy omijaniu i wyprzedzaniu – nie tylko rowerzysty – w Twoim przypadku tą „przeszkodą”  może być zaparkowany samochód, autobus na przystanku czy śmieciarka.

SYTUACJA 2

Wjeżdżasz za innymi samochodami na przejazd kolejowy. Kolejne samochody zjeżdżają z przejazdu, jednak po chwili zatrzymują się, ponieważ za przejazdem znajduje się skrzyżowanie. Wjeżdżasz na tory, jednak nagle okazuje się, że nie masz możliwości zjechania z nich – łamiesz podstawowe zasady bezpieczeństwa, egzamin kończy się w trybie natychmiastowym. Podobna sytuacja ma miejsce na skrzyżowaniach. Pamiętaj – nie wolno Ci wjechać na skrzyżowanie, dopóki nie jesteś pewna/y, że będziesz miał/a możliwość opuszczenia go.

O czym jeszcze musisz pamiętać podczas jazdy po mieście?

  • Przy każdym manewrze – zawracania, omijania, wyprzedzania – włączaj kierunkowskazy!
  • Zachowuj bezpieczną odległość podczas omijania.
  • Omijaj także kałuże - nie możesz ochlapać pieszych.
  • Zwracaj uwagę na pieszych i rowerzystów – zawsze ustępuj pierwszeństwa na oznakowanym przejściu.
  • Pilnuj prędkości.
  • Patrz na znaki i sygnalizację świetlną!
  • Zwracaj szczególną uwagę na skrzyżowania równorzędne, aby nie wymusić pierwszeństwa!
  • Rozglądaj się przy każdym manewrze obracając głowę – egzaminator musi widzieć, że masz oczy dookoła głowy
  • Jeśli zgaśnie Ci samochód albo nie wbijesz biegu – nie stresuj się tym. Skup się i jedź dalej.
  • Kiedy czujesz, że ogarnia Cię panika, pamiętaj o wzięciu głębokiego oddechu nosem i powolnym wypuszczeniu powietrza z płuc ustami - to pomoże Ci opanować nagły atak lęku. Egzaminator nie chce, aby wynik Twojego egzaminu był negatywny. Jeżeli nie dasz się ponieść nerwom, masz dużo większe szanse na zakończenie egzaminu z wynikiem pozytywnym.

NIE SPIESZ SIĘ, BĄDŹ SKUPIONY NA JEŹDZIE, ODDYCHAJ i POKAŻ, ŻE JESTEŚ DOBRYM KIEROWCĄ

Pamiętaj, że egzamin jest zdany dopiero, kiedy dojedziesz do siedziby WORDU oraz zgasisz silnik samochodu. Nawet, jeśli egzaminator już w drodze powrotnej do WORD-u powie Ci, że nie popełniłaś/eś żadnego błędu – póki nie zgasisz silnika – EGZAMIN TRWA, a Ty bądź skupiony do końca, aby na ostatnim odcinku go nie popełnić.

przeczytaj także:
2020-09-29
Ile lat można jeździć na oponach zimowych oraz letnich? Kiedy opona jest zużyta?
czytaj więcej
2020-04-21
Jazdy doszkalające – sposób, by zyskać pewność siebie za kierownicą!
czytaj więcej
Zainteresowany kursem? Zostaw nam swoje dane, skontaktujemy się z Tobą!
PARTNERZY